2009-08-27

Slutdiskussion.

Shadi Bitar, Earbooks - Känner inte igen sig i avsaknad av affärsmodeller, teknikutvecklingen är den stora frågan att brottas med! Branschen saknar resurser, trots att man måste utveckla. Först efterfrågan - sen möter man med tekniklösning, branschen är kapabel till detta! Vi har ljudböcker i alla format - och känner av vad kunderna vill ha! Den illegala nedladdningen kan vi inte påverka, politiken kommer in i bilden...

Kristoffer Lind - Branschen har dåligt självförtroende, men kan massor. Varför måste vi alltid lyssna på folk som inte kommer från bokbranschen när vi ska prata utveckling och framtid?

Per Helin - Vi bör inte fastna i teknikfrågorna - storyn är fortfarande det viktigaste, visst...

Louise från NoK - Konkurrensfördelen är redaktörsskapet, förläggandet och marknadsföringen, trots att man kanske är långsamma och ligger efter med tekniken. Rättigheterna man köper är en skyldighet man tar på sig - det är här vi ska hitta lösningar för framtiden!

Björn - Sammanfattning. Ställde frågan - varför behöver vi förlag? Vi väljer, redigerar och får ut...

Skugge - Twitterroman från Alfabeta, spännande. Strage genial som vanligt - skärpning från förlagen när det gäller roliga idéer!

Publikkommentar - Men stödet till författarna då? Hitta berättare, utveckla dem och hjälp till - det är förlagens jobb!

Otto - Och affärsutvecklingen på detta! Förlagsbranschen har styrkan i att hitta bra storys, tar man det vidare gör man affärer!

Eva Gedin - kvalitet, urval, förvaltning. Långsiktiga relationer, bygga författarskap. Det tar tid - och måste få ta tid!

Mattias Engdahl - böcker är billigare och lättare att få tag på än någonsin... bokens framtid ser lysande ut.

1 kommentar:

  1. Folke på adoxa27 augusti 2009 20:42

    Jaha, så här ser framtiden ut enligt branschen. Men hallå! Det är tydligen så att affärsmodeller, ny teknik och transmuterat tänkande (någon branschveteran ville kombinera svampböcker med böcker om träd) är dagens sätt att möta framtiden.
    Men har ni inte glömt en grej som driver många bokutgivare? Att man vill påverka! Att man brinner för något! Att boken är ett sätt att nå andra, att starta opinion, att sammanfatta tankar som behöver spridas! Det finns förläggare som inte börjar med affärsmodeller och slutar med böcker eller tomater eller krämer mot rynkor. Utan som just vill förändra eller påverka eller folkbilda och som skarpt gillar boken som medium. Faktiskt läsare också.
    Därför tror jag boken kommer att vara kvar också i sin traditionella form i många, många år!
    För övrigt var det där med svampar och träd inte så tokigt. De flesta svampar lever i symbios med träd eller andra växter. Fast något nytänkande var det ju inte ...

    SvaraRadera