2009-08-29

Eftersnack II

Anna Troberg, med ena benet i bokbranschen och det andra i politiken skriver att bokbranschen har massor att lära av piraterna och ger en mängd konkreta tips:
Jag vet att det inte är en alltför populär sak att säga, men svensk bokbransch har massor att lära sig av Piratpartiet. Hur tror ni vi kom in i EU-parlamentet med extremt begränsade resurser? Jag skulle vilja påstå att vi bloggade, twittrade och Bambusade oss in i parlamentet. Och om en drös ohängda pirater som oss kan komma så långt med de här verktygen, hur långt skulle då inte ett gäng fina svenska förlag och författare kunna komma?

Kalle Magnusson på bokens framtid skriver att bokbranschen måste höja blicken:
Och det är ganska intressant att se passiviteten i bokbranschen just nu. Det händer ju liksom inget. Det bara pratas. Men egentligen vill alla att det bara ska bli som det var förr. Att allt ska gå tillbaka till default mode igen. Som det alltid har varit.

1 kommentar:

  1. Ett sätt att komma till insikt om den fysiska bokens framtid kan ju vara att bege sin in i de småländska skogarna och utbrista i frågan: "Hur många miljoner exemplar av bokhyllan Billy förväntar ni er att behöva tillverka under 2010-talet?"
    Det finns en marknad för allt. Jag köper papperstidningar, men läser också mycket nyheter på nätet. Jag tittar på YouTube och på TV, men ser allra helst film på bio. Jag äger ingen iPod, utan spelar CD-skivor, och om jag någon gång blir berusad tycker jag om att slå på grammofonen och spela mina LP-skivor och singlar. Jag läser dikter och bloggar på skärmen, men när jag har för avsikt att läsa en roman vill jag i en lampas sken hålla något gediget i min hand. Vi har alla olika behov.

    Håkan Tendell

    SvaraRadera